Data Privacy in the Age of Connected Cars: Industry Practices and Consumer Perspectives
- Software-defined vehicles are increasingly becoming standard in everyday life and data-driven features are enriching the user’s driving experience. This raises the question of the extent to which the vehicle collects data and how necessary the processing of this data is and whether a balance between benefits and privacy is maintained, as more criticism towards data protection practices of the automotive industry has been raised in the past. To investigate this issue, this thesis focused on privacy in the connected car and compared the perspectives of the industry and users. For this purpose, a literature review and a convergent parallel research design was applied with semi-structured interviews with industry experts (n = 9) and an online survey with consumers (n = 75). The contents of the methodologies focused on the processing of user and vehicle data, their areas of application, influences of legislators and the impact of the current privacy practices on user behaviour. The results showed that many users were unaware of their rights and the way in which data is collected and processed, resulting in the perception of a lack of transparency and concerns about their privacy in the car. The expert interviews showed that legal requirements were perceived as an obstacle to innovation. They also highlighted the need for a revision of current data protection practices, as the current measures vary between vehicle manufacturers, making it more difficult for users to assess them. In particular, the topics of transparency and consent mechanisms were categorised as critical by both sides. Although the respondents expressed high data protection concerns, these had no influence on their purchasing decisions. The results of this thesis contribute to a deeper understanding of connected car privacy and evoke the current practices and the corresponding impacts of the industry’s implementations.
- Connected Cars werden zunehmend zum Standard auf dem Fahrzeugmarkt und ihre datengestützten Features erweitern das Fahrerlebnis der User. Dabei stellt sich die Frage, in welchem Umfang das Fahrzeug Daten sammelt, wie notwendig die Verarbeitung dieser Daten ist und ob ein Gleichgewicht zwischen Nutzen und Privatsphäre gewahrt wird, da in den vergangenen Jahren immer wieder die Datenpraktiken der Industrie kritisiert wurden. Diese Thesis konzentriert sich auf den Datenschutz im Connected Car und hat die Perspektiven der Industrie und der Nutzer verglichen. Zu diesem Zweck wurden eine Literaturrecherche, semi-strukturierte Interviews mit Industrieexperten (n = 9) und eine Online-Umfrage mit Endverbrauchern (n = 75) angewandt. Dabei wurden die Verarbeitung von User- und Fahrzeugdaten, ihre Anwendungsbereiche, Regulierung durch Gesetzgeber und mögliche Einflüsse auf das Kaufverhalten thematisiert. Die Umfrage zeigte, dass die User ihre Rechte und die Hintergründe der Datenverarbeitung im Fahrzeug nicht ausreichend kennen, was zu der Wahrnehmung von mangelnder Transparenz und Sorgen um ihre Privatsphäre im Auto führte. Die Experteninterviews zeigten, dass rechtliche Anforderungen als Hindernis für die Innovation wahrgenommen wurden. Sie zeigten auch, dass eine Überarbeitung der Datenschutzpraktiken erforderlich ist und die derzeitigen Maßnahmen zwischen Fahrzeugherstellern variieren. Insbesondere die Bereiche Transparenz und Einwilligungsmechanismen wurden von beiden Seiten als kritisch eingestuft. Obwohl die Nutzer hohe Bedenken äußerten, hatten diese keinen Einfluss auf ihre Kaufentscheidung. Die Ergebnisse dieser Arbeit tragen zu einem tieferen Verständnis des Datenschutzes in Connected Cars bei und fassen die aktuellen Praktiken und Auswirkungen der Implementierungen der Branche zusammen.
Author: | Torben Ziegler |
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URN: | urn:nbn:de:bsz:900-opus4-72550 |
Referee: | Ansgar Gerlicher |
Advisor: | Tomasz Dzikowski |
Document Type: | Master's Thesis |
Language: | English |
Year of Completion: | 2025 |
Granting Institution: | Hochschule der Medien, FB 1: Druck und Medien |
Date of final exam: | 2025/04/24 |
Release Date: | 2025/05/07 |
Institutes: | FB 1: Druck und Medien |
Licence (German): | ![]() |